Sir William Fletcher Barrett
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Sir William Fletcher Barrett, (1845-1926), catedrático de física del Royal
College of Science de Dublin de 1873-1910, también fue un distinguido
investigador psíquico. Los estudios realizados en trance hipnótico despertaron
su curiosidad por los fenómenos del espiritualismo. Comenzó sus primeras
investigaciones en 1874. Dos años más tarde presentó un documento, Some Phenomena Associated with Abnormal
Conditions of Mind en el British
Association for the Advancement of Science. El Biological Committee lo rechazó,
y sólo fue aceptado el voto del presidente de la Sub-sección Antropológica, el
Dr. Alfred Russel Wallace. El documento contenía una exposición de los
experimentos de telepatía del catedrático, de lo que él consideraba una
existencia probada al considerar que el método de comunicación es probablemente
explicable por alguna forma de inducción nerviosa. En cuanto a los fenómenos
físicos del espiritualismo se inclina a atribuir los más maravillosos
(levitación, pruebas de fuego) a la alucinación. Sin embargo, declaró que él
mismo fue testigo a plena luz de golpes por fuera de las puertas en condiciones
que hacían imposibles el engaño. En conclusión, instó a la creación de una
comisión para la investigación sistemática de los fenómenos del mesmerismo y
del espiritualismo. Crookes, el Dr. Wallace, Lord Rayleigh y el Coronel Lane
Fox apoyaron la moción pero, probablemente debido a la sensación producida por
el escándalo Lankester-Slade no se llevó la acción. En Enero de 1882, el
catedrático Barrett hizo una conferencia en las oficinas de la National
Association of Spiritualists.
En esta conferencia nació la Sociedad para la Investigación Psíquica. Durante una visita a América en 1885 se dio un impulso a la S.P.R. Americana. Su teoría de la alucinación respecto a los mayores fenómenos físicos pronto se fue por la borda. Encontró médiums que eran amigos personales que estaban por encima de cualquier sospecha y pudo llevar a cabo experimentos a plena luz del día. Florrie Clark y Lauders, fotógrafas profesionales de Dublín y su sobrina serían las principales personas en tener un papel decisivo en convencerlo del error de su anterior teoría.
Cada rama de la investigación psíquica recibió su atención, pero sus estudios más importantes se publicaron sobre la varita adivinatoria. Sus conclusiones finales se resumen en Some Reminiscences of Fifty Years of Psychical Research (Proc. Vol. XXXIV. 1924) Hay evidencias para (1) la existencia de un mundo espiritual, (2) la supervivencia después de la muerte, (3) las comunicaciones ocasionales de los que "ha pasado". El razonamiento filosófico le convención en primer lugar de la posibilidad de la vida en algún tipo de éter luminoso. "Es la armonía con todo lo que sabemos" escribe en El Umbral de lo Invisible " para entender la creencia en un mundo invisible, en el que existen miríadas de criaturas vivientes, algunas de ellas con facultades como las nuestras, y otras con facultades inferiores o que trascienden a las nuestras, y es posible que el desarrollo evolutivo de ese mundo lleve líneas paralelas a la nuestra en la rivalidad de la vida, la existencia de instintos, el intelecto, la conciencia, la voluntad, el bien y el mal, son probablemente iguales, allí y aquí, y en el transcurso del tiempo, la conciencia de nuestra existencia humana puede llegar hasta nuestros vecinos invisibles y algunos medios de comunicación mentales o incluso materiales pueden haber sido hallados". El corolario de este razonamiento conduce, por supuesto , a la suposición de que los fenómenos de las salas de sesiones son productos de inteligencias humanas, pero no son realmente inteligencias humanas, el caterático Barrett descubrió con el tiempo la amplia brecha que hay entre la especulación filosófica y la verdad experimental.
Sus libros: On the Threshold of a New World of Thought, 1908, (explicación en Cambridge sobre Eusapia Paladino en 1895, el libro se retrasó una docena de años), Psychical Research, 1911, Swedenborg: The Savant and the Seer, 1912, On the Threshold of the Unseen, 1917, The Divining Rod, 1926, Death-Bed Visions, 1926.
En esta conferencia nació la Sociedad para la Investigación Psíquica. Durante una visita a América en 1885 se dio un impulso a la S.P.R. Americana. Su teoría de la alucinación respecto a los mayores fenómenos físicos pronto se fue por la borda. Encontró médiums que eran amigos personales que estaban por encima de cualquier sospecha y pudo llevar a cabo experimentos a plena luz del día. Florrie Clark y Lauders, fotógrafas profesionales de Dublín y su sobrina serían las principales personas en tener un papel decisivo en convencerlo del error de su anterior teoría.
Cada rama de la investigación psíquica recibió su atención, pero sus estudios más importantes se publicaron sobre la varita adivinatoria. Sus conclusiones finales se resumen en Some Reminiscences of Fifty Years of Psychical Research (Proc. Vol. XXXIV. 1924) Hay evidencias para (1) la existencia de un mundo espiritual, (2) la supervivencia después de la muerte, (3) las comunicaciones ocasionales de los que "ha pasado". El razonamiento filosófico le convención en primer lugar de la posibilidad de la vida en algún tipo de éter luminoso. "Es la armonía con todo lo que sabemos" escribe en El Umbral de lo Invisible " para entender la creencia en un mundo invisible, en el que existen miríadas de criaturas vivientes, algunas de ellas con facultades como las nuestras, y otras con facultades inferiores o que trascienden a las nuestras, y es posible que el desarrollo evolutivo de ese mundo lleve líneas paralelas a la nuestra en la rivalidad de la vida, la existencia de instintos, el intelecto, la conciencia, la voluntad, el bien y el mal, son probablemente iguales, allí y aquí, y en el transcurso del tiempo, la conciencia de nuestra existencia humana puede llegar hasta nuestros vecinos invisibles y algunos medios de comunicación mentales o incluso materiales pueden haber sido hallados". El corolario de este razonamiento conduce, por supuesto , a la suposición de que los fenómenos de las salas de sesiones son productos de inteligencias humanas, pero no son realmente inteligencias humanas, el caterático Barrett descubrió con el tiempo la amplia brecha que hay entre la especulación filosófica y la verdad experimental.
Sus libros: On the Threshold of a New World of Thought, 1908, (explicación en Cambridge sobre Eusapia Paladino en 1895, el libro se retrasó una docena de años), Psychical Research, 1911, Swedenborg: The Savant and the Seer, 1912, On the Threshold of the Unseen, 1917, The Divining Rod, 1926, Death-Bed Visions, 1926.
Enciclopedia de Ciencias Psíquicas - Nandor Fodor
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BARRETT, Sir
WILLIAM FLETCHER, (1845-1926), Professor of Physics at the Royal
College of Science for Dublin from 1873-1910, one of the distinguished early
psychical researchers. Studies in mesmeric trance aroused his curiosity for the
physical phenomena of spiritualism. He began his first investigations in 1874.
Two years later he submitted a paper on Some Phenomena Associated with
Abnormal Conditions of Mind to the British Association for the Advancement
of Science. The Biological Committee refused it and the Anthropological
Sub-section only accepted it on the casting vote of the chairman, Dr. Alfred
Russel Wallace. The paper contained an exposition of the professor's
experiments in telepathy, the existence of which he considered proved, holding
that the method of communication is probably explainable by some form of
nervous induction. As regards the physical phenomena of spiritualism he was
inclined to attribute the more marvellous ones (levitation, fire test) to hallucination.
But he declared that he himself witnessed raps in broad daylight, out-of-doors
under conditions which made trickery impossible. In conclusion he urged the
appointment of a committee for the systematic investigation of the phenomena of
mesmerism and spiritualism. Crookes, Dr. Wallace, Lord Rayleigh and Col. Lane
Fox seconded the motion but-probably owing to the sensation produced by the
Lankester-Slade scandal-no action was taken. In January, 1882, Professor
Barrett called a conference in the offices of the British National Association
of Spiritualists. At this conference the Society for Psychical Research was
born. During a visit to the United States in 1885 he gave the impetus to the
foundation of the American S.P.R. His theory of hallucination as regards the
greater physical phenomena was soon cast overboard. He found mediums in
personal friends who were above suspicion and he could carry out experiments in
daylight. Miss Florrie Clark and the Lauders, a professional photographer of
Dublin and his niece, were mainly instrumental in convincing him of the error
of his former theory.
Every branch of psychical research claimed his attention but his most important studies were published on the divining rod. His final conclusions were summed up in a paper Some Reminiscences of Fifty Years of Psychical Research (Proc. Vol. XXXIV. 1924) as follows: There is evidence for (1) the existence of a spiritual world, (2) for survival after death, (3) for occasional communications from those who passed over. Philosophic reasoning convinced him first of the possibility of life of some kind in the luminiferous ether. "It is in harmony with all we know-he writes in On the Threshold of the Unseen-to entertain a belief in an unseen world, in which myriads of living creatures exist, some with faculties like our own, and others with faculties beneath or transcending our own; and it is possible that the evolutionary development of such a world has run on parallel lines to our own. The rivalry of life, the existence of instinct, intellect, conscience, will, right and wrong are as probable there as here, and, in course of time, consciousness of our human existence may have come to our unseen neighbours, and some means of mental, or even material communications with us may have been found." The corollary of this reasoning leads, of course, to the supposition that the phenomena of the seance room are the product of human-like, but not really human intelligences but Professor Barrett has discovered in good time the wide gulf between philosophic speculation and experimental truth.
His books: On the Threshold of a New World of Thought, 1908, (Owing to the Cambridge exposure of Eusapia Paladino in 1895 the publication of this book though printed-was postponed for more than a dozen years), Psychical Research, 1911, Swedenborg: The Savant and the Seer, 1912, On the Threshold of the Unseen, 1917, The Divining Rod, 1926, Death-Bed Visions, 1926.
Every branch of psychical research claimed his attention but his most important studies were published on the divining rod. His final conclusions were summed up in a paper Some Reminiscences of Fifty Years of Psychical Research (Proc. Vol. XXXIV. 1924) as follows: There is evidence for (1) the existence of a spiritual world, (2) for survival after death, (3) for occasional communications from those who passed over. Philosophic reasoning convinced him first of the possibility of life of some kind in the luminiferous ether. "It is in harmony with all we know-he writes in On the Threshold of the Unseen-to entertain a belief in an unseen world, in which myriads of living creatures exist, some with faculties like our own, and others with faculties beneath or transcending our own; and it is possible that the evolutionary development of such a world has run on parallel lines to our own. The rivalry of life, the existence of instinct, intellect, conscience, will, right and wrong are as probable there as here, and, in course of time, consciousness of our human existence may have come to our unseen neighbours, and some means of mental, or even material communications with us may have been found." The corollary of this reasoning leads, of course, to the supposition that the phenomena of the seance room are the product of human-like, but not really human intelligences but Professor Barrett has discovered in good time the wide gulf between philosophic speculation and experimental truth.
His books: On the Threshold of a New World of Thought, 1908, (Owing to the Cambridge exposure of Eusapia Paladino in 1895 the publication of this book though printed-was postponed for more than a dozen years), Psychical Research, 1911, Swedenborg: The Savant and the Seer, 1912, On the Threshold of the Unseen, 1917, The Divining Rod, 1926, Death-Bed Visions, 1926.
Sir William Fletcher Barrett
Alfred Russel Wallace
Sir William Crookes