Theodor Flournoy

Theodor Flournoy


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Theodor Flournoy, catedrático de psicología en la Universidad de Génova, escritor de tal vez el más notable libro de toda la literatura de ciencia psíquica: Des Indes a la Planete Mars (De la India al Planeta Marte), París, 1900. Éste causó sensación ese mismo año y con el paso del tiempo de alguna manera tuvo un inusual valor científico o absorbió un mitigado interés. Se trataba de la mediumnidad de la Srta. Helen Smith, admitida en su círculo por primera vez en el invierno de 1894-1895.

Fue publicado en un momento mientras que se llevaba a cabo el trabajo del S.P.R. con la médium Sra. Piper que preparando a la gran opinión pública para la inminente revelación científica de la otra vida. El libro, escrito con erudición, agudo sentido de humor e ironía destruye muchas creencias espiritistas, y arroja dudas sobre la determinación de la existencia de las entidades del extra-mundo que se comunican a través de los médiums. Sin embargo, el catedrático Flournoy admite que hay muchos fenómenos desconcertantes en la historia de la mediumnidad de Helen Smith. Encontró la reencarnación hindú bastante real y no pudo ofrecer una explicación para el conocimiento de historias remotas y caracteres del idioma sánscrito. Los argumentos que aparecieron en las pruebas fueron que las comunicaciones eran imitaciones subconscientes bastante impresionantes. No vio ninguna razón para renunciar a esta actitud, en sus Nouvelles Observations sur un cas de Somnambulisme, Geneva, 1902. No dudó de la realidad de la telequinesis, la telepatía y la clarividencia. De la primera se convención tras sus experiencias con Eusapia Paladino, de la segunda encontró suficientes pruebas en las investigaciones del S.P.R. Sobre la cuestión de las apariciones de los moribundos y de los muertos, investigó en 1898 con un cuestionario a los miembros de la Societe des Etudes Psychiques y a otros con preguntas relacionadas con sus experiencias personales.

Recibió 62 respuestas y publicó sus conclusiones en febrero de 1899, en la Revue philosophique. Como él no aceptó las narrativas con su valor nominal fue acusado de esconder la evidencia. Moralmente fue obligado a publicar la correspondencia in extenso en una posterior obra: Esprits et Médiums, Mélanges de Métapsychique et de Psychologie, Paris, 1911, traducido al inglés bajo el nombre Spiritism and Psychology ese mismo año. Es un admirable libro de referencia que contiene detalles de sus conclusiones relativas a la investigación psíquica y a la supervivencia. Él cree en la supervivencia del alma, pero no en las comunicaciones experimentales con los muertos. Sobre la mediumnidad de la Sra. Piper y la evidencia de las correspondencias cruzadas mora, pero brevemente. Ofrece la telepatía como una explicación vacilante y baja el tono cuando quería asegurarlo.

Murió en 1921

Enciclopedia de Ciencias Psíquicas - Nandor Fodor
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FLOURNOY, THEODOR, Professor of Psychology at the University of Geneva; author of perhaps the most remarkable book in the whole literature of psychic science: Des Indes a la Planete Mars (From India to the Planet Mars), Paris, 1900. This was the sensation of the year and the passage of time has in no way affected its unusual scientific worth, or mitigated its absorbing interest. It deals with the mediumship of Mlle. Helen Smith to whose circle he was first admitted in the winter of 1894-95.

It was published at a time when the work of the S.P.R. and Mrs. Piper's mediumship had prepared a large part of the public for an impending scientific revelation of another life. The book, written with great erudition, a vivid sense of humour and irony, destroys many spiritualistic beliefs, and throws great doubt on the ascertainability of the extra-mundane existence of the entities which communicate through mediums. Nevertheless, Prof. Flournoy admits many a puzzling phenomenon in the history of Mlle. Helen Smith's mediumship. He found the Hindu reincarnation remarkably real and he could not offer an explanation for the knowledge of remote historical incidents and traces of the Sanscrit language. The arguments he advanced in proof that the communicators were subconscious impersonations were very impressive. He saw no reason to surrender this attitude in his subsequent Nouvelles Observations sur un cas de Somnambulisme, Geneva, 1902. The reality of telekinesis, telepathy and clairvoyance he did not doubt. Of the first he became convinced through his experiences with Eusapia Paladino, of the second he found sufficient proofs in the researches of the S.P.R. Into the question of apparitions of the dying and the dead he investigated as early as 1898 by addressing a questionnaire to the members of the Societe des Etudes Psychiques and others concerning their personal experiences. He received seventy-two replies and published his conclusions in February, 1899, in the Revue philosophique. As he did not accept the narratives at their face value he was accused of suppressing the evidence. Feeling honour-bound to publish the correspondence in extenso he included it in a later work: Esprits et Médiums, Mélanges de Métapsychique et de Psychologie, Paris, 1911, translated into English under the title of Spiritism and Psychology, in the same year. It is an admirable book of reference and contains a detailed exposition of his conclusions as regards psychical research and survival. He believes in the survival of the soul, but not in experimental communications With the dead. On Mrs. Piper's mediumship and on the evidence of cross correspondences he dwells but briefly. In offering telepathy as an explanation he becomes hesitative and loses his tone of assurance.

He died in 1921.

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Leonora Piper